Spadochrony - Kelly Yang 

Autor: Kelly Yang
Tytuł oryginału: Parachutes
Tytuł: Spadochrony 
Wydawnictwo: We need YA
Data wydania: 2023.02.22
Ilość stron: 482
Ocena: 10/10
















                            Opis:

Claire Wang zostaje wysłana przez rodziców z Chin do szkoły w Kalifornii. W ciągu chwili musi się przyzwyczaić do nowej rzeczywistości: życia w obcym kraju, wśród obcych ludzi. Nie ma tutaj nikogo, kto mówiłby jej, co ma robić, a Claire szybko zaczyna wykorzystywać swoją nowo odkrytą wolność.

Dani De La Cruz, której mama wynajęła Claire pokój, nie jest zachwycona wizją nowej członkini rodziny. Jedyne, na czym chce się teraz skupić, to otrzymanie stypendium otwierającego drzwi do Yale.

Nawet jeśli oznacza to rywalizację z bogatymi uczniami, którzy drogę na szczyt mogą sobie kupić. Plan Dani zbacza z kursu, kiedy jeden z nauczycieli niebezpiecznie przekracza granice ich relacji.

Dani i Claire desperacko próbują się unikać. Okazuje się jednak, że obie zmagają się z doświadczeniami, które znacząco na nie wpływają.

Kelly Yang mistrzowsko buduje poruszającą opowieść o losach imigrantów, relacjach rodzinnych i miłosnych oraz władzy pieniądza.
















                            „– Nie rób nic bez kon­sul­ta­cji z nami – mówi tata.

Gdy ro­dzi­ce cze­ka­ją na re­ak­cję, ja myślę o wszyst­kich wspól­nie prze­ży­tych la­tach. O wszyst­kich uro­dzi­nach, na które to oni za­pra­sza­li wy­bra­ne przez sie­bie osoby, a ja nie mia­łam nic do ga­da­nia. O wszyst­kich szkol­nych zdję­ciach, na któ­rych mam za­wsze za­mknię­te oczy, żeby nie było na­ma­cal­ne­go do­wo­du na moje nie­gdyś po­je­dyn­cze po­wie­ki.

Od za­wsze je­stem dla nich je­dy­nie pion­kiem, a nie córką”.
Claire Wang, jest siedemnastoletnią dziewczyną z olbrzymio bogatej chińskiej rodziny. Jej ojciec postanawia podjąć za nią decyzję w sprawie jej edukacji i tym samym wysyła ja do szkoły w Kalifornii, gdzie będzie mieszać u rodziny goszczącej. Możecie się spodziewać, że dla niej nie jest to łatwa sytuacja, iż jest w obcym kraju, zupełnie sama, nie ma przy sobie bliskich i rodziny, chociaż szczerze mówiąc, jej rodzice nie są dla niej dobrzy, ale o tym za chwilę. Czy przyzwyczai się do nowego otoczenia? 
Claire ma wszystko, czego jej trzeba, życie na wysokim poziomie, świetna edukacja, uczenie się w Ameryce, ale nie miała bliskości, miłości i zrozumienia, ze strony swoich rodziców, którzy "według swojego toku myślenia" robili wszystko dla jej dobra, swojego i rodziny, co nie irytowało, i na tym skończę.  
                          „– Nie mu­sisz być za­wsze silna.

– Oczy­wi­ście, że muszę! – od­po­wia­dam. – Muszę być silna dla nas obu”.
Dani, rówieśniczka Claire i nasza główna bohaterka jest totalnym przeciwieństwem nastoletniej Chinki, iż ona i jej mama nie są bogate, wręcz żyją skromnie, ponadto nastolatka mieszka tylko z matką, ponieważ jej ojciec zostawił je wiele lat temu. Dziewczyna musi również w szkole walczyć o swoje marzenia, między innymi dostać się na wymarzoną uczelnię, dzięki debatom, w których bierze udział...
Danielle mogłam bardziej się ją zrozumieć, jeśli chodzi o jej życie codzienne, poziom, na jakim żyje ze swoją mamą oraz sytuację rodzinną. Nie chcę mówić, że ma trudniej od Claire, pod względem pieniędzy na pewno. Miałam wrażenie, że chciała udowodnić tym wszystkim bogatym dzieciakom, że nie jest gorsza od nich i jest taka sama, jak oni, tylko nie jest bogata. Oczywiście nie uważam, żeby w jakikolwiek sposób była, bo pieniądze to nie wszystko.
                  „– Kie­dyś je wy­pie­rzesz? – pyta.

Wzru­szam ra­mio­na­mi.

– Może jutro.

– Pa­mię­taj, żeby nie pchać wszyst­kie­go naraz, bo ze­psu­jesz nam pral­kę – po­ucza.

Prze­wra­cam ocza­mi i zer­kam na przy­ja­ciół­ki. Wi­dzi­cie, co ja z nią mam? Ona tak za­wsze.

Jess krzy­żu­je ra­mio­na, pod­cho­dzi do Dani i mówi:

– Jeśli ze­psu­ła­by tę pral­kę, nie omiesz­ka­ła­byś ją za to po­li­czyć. Tak jak było z ma­te­ra­cem”.
Dani i Claire to świetnie wykreowane bohaterki, które pokochałam całą sobą. Muszę również przyznać, że od kiedy zaczęłam czytać, tę historię jednocześnie mnie wkurzały i w pewnych momentach rozwalały, zwłaszcza Claire. Mam na myśli rzeczy, które robi się normalnie, jak w każdych domach. Książkę przeczytałam w niecałe dwa dni i naprawdę nie żałuję. Ta książka zawiera w sobie ważne tematy takie jak molestowanie seksualne, wykorzystanie seksualne, na samym początku macie ostrzeżenie i z tyłu 14+ więc proszę miejsce to na uwadze. Nasze nastoletnie bohaterki to trochę zdarzenie dwóch światów bogatych i biednych, każda z nich była wychowywana inaczej, naprawdę widziałam tutaj kontrast między innymi, jeśli chodzi o stosunek do pieniędzy i życia codzienno- domowego. Na samym początku nie pałają do siebie sympatią, wręcz przeciwnie, natomiast im dalej wgłębiałam się w tę lekturę, miałam okazję zobaczyć, że dziewczyny przeszły przez podobne, bardzo bolesne i traumatyczne przeżycia...
„– Jest środa. Masz za­miar po­ja­wić się kie­dyś w szko­le? – pyta. In­for­mu­je mnie, że w Ka­li­for­nii opusz­cza­nie zajęć jest ofi­cjal­nie uzna­wa­ne za prze­stęp­stwo. – Wa­ga­ro­wa­nie to także ter­min praw­ni­czy…

Za­ko­pu­ję się głę­biej w po­ściel. Mam ser­decz­nie dosyć jej cią­głe­go po­ucza­nia. A ja ofi­cjal­nie uzna­ję, że je­steś głu­pią suką. Łzy wy­le­wa­ją się z moich oczu na po­dusz­kę, two­rząc na niej mokrą plamę.

– Spier­da­laj, Dani! – krzy­czę, do­da­jąc pod nosem: – Nigdy się nie do­wiesz, co mi zro­bi­łaś”.
Bardzo się cieszę, że autorka wykreowała Danielle i Claire jakby były z życia wzięte, bo naprawdę były dla mnie prawdziwe. Ponadto ważną rolę odgrywają tu również rodzice, ich zachowania i postawy wobec swoich córek nie były w porządku, mam tu na myśli rodziców Wang, którzy według mnie powinni się nad sobą zastanowić i serio nie byli dobrymi rodzicami, dla swojej córki.
Spadochrony autorstwa Kelly Yang to świetna młodzieżówka, poruszająca istotne tematy, które występują do dzisiaj. Dodam, że ta historia jest ważna dla samej autorki i bardzo się cieszę, że została wydana w naszym kraju. 

Komentarze

Popularne posty