Kasieńka Sarah Crossan Recenzja

Autor: Sarah Crossan
Tytuł oryginału: The Weight of Water
Tytuł: Kasieńka
Wydawnictwo: Dwie Siostry
Data wydania: 2021-06-01
Ilość stron: 232
Ocena: 6/10














                          Opis:


Oryginalna powieść dla młodzieży przekraczająca granice gatunkowe: 127 zwięzłych, szczerych i przenikliwych wierszy układa się w poruszającą opowieść o życiu nastolatki na emigracji w Anglii.

Mama pokazała mi liścik od Taty,
Tego dnia, gdy zniknął.
Olu, wyjechałem do Anglii.
To wszystko, co napisał.
A potem przyszedł czek od Taty,
W kopercie
Z wyraźnym stemplem.
I Mama wiedziała, co robić.

12-letnia Kasieńka wyjeżdża z matką do Anglii w poszukiwaniu ojca, który odszedł bez pożegnania dwa lata wcześniej. Od tej pory jej życie rozpięte jest między ciasnym, obskurnym mieszkaniem w Coventry, angielską szkołą, w której boleśnie odczuwa swą inność, oraz ulicami miasta, po których matka prowadzi ją co wieczór w desperackich próbach odnalezienia człowieka, który wcale nie chce być odnaleziony. Ucieczką od problemów staje się dla Kasieńki pływanie i rodząca się pierwsza miłość. 










  „Spójrz?
         Spójrz, jak my mieszkamy. - Krzyczy Mama”.         
          Książka opowiada o dwunastoletniej dziewczynie, która wraz z matką wyjeżdża do Anglii, w poszukiwaniu swojego ojca, który je opuścił. Od tej pory mieszkają w obskurnym miejscu, a w szkole jest nielubiana i samotna. Na basenie tylko może oddychać i tam spotyka pewnego chłopaka. A co się stanie, kiedy odnajdzie głowę swojej rodziny?
              „Nie wiedziałam tego, dopóki nie
Zobaczyłam kobiet
Na basenie
Ich aksamitnej skóry.

Jestem owłosiona”.
Główna bohaterka od początku czuję się osamotniona w obcym kraju, bo w szkole nie została mile przyjęta przez rówieśników, którzy nie pałała do niej sympatią. Ponadto w domu stara się nie zwalać swoich problemów i trosk swojej rodzicielce na głowę, iż ma własne zmartwienia. Rozumiałam ją doskonale, z tego powodu, że myślę, że większość nastolatków, którzy zmieniliby szkołę, czuliby się podobnie, bez przyjaciół, bliskich i w dodatku w innym kraju...
„Żeby już nie wyglądać
Jak polska lesbijka”.                 
Kiedy poznaje Williama, który jedyny traktuje ją przyjaźnie, zaczyna się otwierać na nowe znajomości. Natomiast w pewnym momencie uświadamia sobie, że być może pragnie czegoś więcej, niż tylko przyjaźni. Nie chcę się już za bardzo rozwodzić nad fabułą, bo nie chcę wam nic zdradzać. 
                 "Kasieńka" to książka, która porusza w sobie oprócz emigracji, wyobcowania zawiera w sobie takie tematy jak: dojrzewanie, rozbita rodzina, dorastanie, pierwsze zauroczenia, pierwsza miłość, relacje z rodzicami. Historia podobała mi się i nie żałuję, że ją przeczytałam, ale nie jest to mój ulubieniec. Z pewnością zasługuje na uwagę, iż jest pięknie napisana, wątki w niej zawarte zostały całkiem rozpisane.








Dziękuję za egzemplarz Wydawnictwu Dwie Siostry. 

Komentarze

Popularne posty